Träningsmetoder

Eftersom det är viktigare att man tränar än vad och var man tränar försöker vi erbjuda så stor flexibilitet som möjligt när det kommer till träningsformen. Vilket upplägg, eller kombination av upplägg, som passar bäst beror på vilket mål man har med träningen.

Funktionell träning
I funktionell träning utgår man från individens behov av att utveckla sin styrka, och försöker efterlikna normala rörelser i vardagen eller rörelser specifika för en viss idrott. Till skillnad från klassisk bodybuilding där man isolerar en eller två muskelgrupper vid varje övning, strävar man här efter att använda många av kroppens muskler i olika rörelser. Det innebär att man också tränar upp bålstabilitet, rörlighet, balans och koordinationsförmåga. Vanliga redskap är kettlebells, medicinbollar, skivstång, hantlar och trx-band.

Gymträning med maskiner
Den här typen av styrketräning lämpar sig bättre om man framför allt är ute efter att bli generellt muskulösare snarare än bygga upp styrka till ett specifikt användningsområde. Här väljer man några isolerade muskelgrupper per tillfälle att jobba med genom ett antal repetitioner och set. En fördel med detta jämfört med funktionell träning är att det är lätt att mäta resultat, eftersom man utför exakt samma rörelse. Maskiner är mer isolerande än fria vikter och därför bra när du vill undvika att beröra muskler som är skadade eller på annat sätt inte klarar belastning. Kan även kännas tryggare att träna med maskiner då rörelsen är styrd av maskinen med minskad risk för skador. Kanske också lättare att lära sig tekniken.

Konditionsträning
Det har blivit väldigt populärt att delta i lopp av olika slag, exempelvis inom löpning, cykling och skidor. Konditionsträning är en allsidig träningsform som går ut på att öka kroppens uthållighet, det vill säga förmågan att anstränga sig hårt och länge. Intervaller är ett bra sätt att snabbt öka konditionen. Vissa typer av styrketräning är också bra att addera till konditionsträningen, om man vill bli en bättre utövare. Konditionsträning ökar inte bara prestationsförmågan vid träningstillfällen utan ger bättre ork hela dagen. Det kan tränas både utomhus och inomhus.

Viktnedgång
För dig som är ute efter att gå ner i vikt är det bra att hitta en långsiktig kost- och träningsplan där vi kontinuerligt anpassar schemat efter din utveckling jämfört med dina mål. Här handlar det inte om att snabbt bli av kilon, utan att hitta en ny livsstil som gör att du håller dig i form även efter att du nått din målvikt. Lågintensiv konditionsträning och styrka är vanliga träningsformer. Du får också kost- och träningsprogram att följa på egen hand, mellan PT-tillfällena.

Duoträning
Vill du PT-träna ihop med en person till? Det kan vara till exempel din partner eller din kompis. Välj den träningsform ni föredrar och få personlig träning tillsammans för ett billigare timpris per person.