Tips för dig som är gravid och har ont i ryggen

Att ta hand om sin hälsa under graviditeten kan göras på många olika sätt, t.ex. genom bra kost, träning och vila. Många får dock problem med ryggen till följd av att kroppens hållning förändras, foglossning samt att livmodern trycker på nerver och mjukdelar. Här är några tips på vad som kan vara extra bra att tänka på när man är gravid:

• Lyft inte tungt, låt andra lyfta åt dig

• Undvik att stå med magen tryckt framåt, försök motverka svankande

• Res dig inte från ryggläge genom en sit-up, utan rulla över på sidan, böj knäna och tryck dig upp till sittande med hjälp av armarna

• Undvik att låsa knäna genom att trycka dem bakåt när du står upp

• Undvik högklackade skor

• Motionera regelbundet på en måttlig nivå

• Vrid inte enbart överkroppen, ta hellre ett steg runt och vrid hela kroppen

• Träna bäckenbotten och gör knipövningar

• Om du har fler barn, undvik att bära dem

• Gå på gravidmassage en gång i veckan eller så ofta du kan

• Sov med en kudde under övre benets knä för att sätesmuskeln ska kunna slappna av

• Andas djupt, speciellt om du är stressad

Regelbunden gravidmassage har många fördelar. Det lindrar inte bara ryggont, utan även andra graviditetsrelaterade besvär, reducerar stress och oro, förbättrar sömn och ger kroppen bättre förutsättningar under och efter förlossningen. Boka gärna gravidmassage, den utförs på specialbänk som gör att du kan ligga bekvämt på mage under hela graviditeten.

Taggar: , , ,

Till nyhetsarkivet