Välj hälsosam kost – och gör samtidigt en insats för miljön

När man jobbar i friskvårdssfären får man ofta frågor om hur man ska anpassa sin kost. Svaret beror på vad målet med kostförändringen är. Är man ute efter snabba och temporära förbättringar, som till exempel viktnedgång inför semestern, eller om man styrketränar väldigt mycket och under en period vill satsa på att få väldefinierade muskler så krävs ofta någon form av diet.

Men är du ute efter ett långsiktigt resultat, till exempel att lyckas behålla vikten efter viktnedgång, eller att förebygga eller lindra olika sjukdomar, så är dieter och sträng kosthållning egentligen inte rätt sätt. Då brukar istället den kortfattade versionen av kostråden lyda: ät mer grönt, minska på sockret, ta lagom stora portioner och – kombinera kostanpassningen med att röra på dig mer.

Nu lanserar Livsmedelsverket nya kostråd, som stämmer mycket väl överens med de kostråd vi brukar ge. De belyser också att genom de nya råden integreras hälsa och miljö på ett tydligare sätt än förut – att äta enligt de nya kostråden är också bra för miljön.

Att äta hållbart för hälsan och miljön innebär:

• Att äta mer mat från växtriket, alltså grönsaker, frukt, bär, fullkorn, nötter, frön och vegetabiliska oljor

• Mer fisk och skaldjur

• Minska rött kött och chark

• Minska socker och salt

• Mindre portioner, inte äta mer än man behöver

Förutom detta trycker Livsmedelsverket också på vikten av att kombinera bra kost med att röra sig mer i vardagen, vilket bygger på forskningsresultat som vi lyft fram länge: att stillasittande kan skada hälsan mer än dålig kost.

Svårare än så behöver det alltså inte vara att äta och leva nyttigt på kort och lång sikt. Vill du ha hjälp att gå ner i vikt för att få en bra utgångspunkt för ett långsiktigt hälsosamt liv? Då kan vi rekommendera Viktnedgångspaketet med personlig tränare Mikael Wallin.

Taggar: , , , ,

Till nyhetsarkivet